DSC_0122

Adamov – město legend

Adamov není zrovna vyhledávaný předměstí. Lidi odjinud tady nechtěj trávit klidný stáří, dětství ani jinou životní etapu. Přesto tady lidi žijou. A někteří i pracujou. Od krachu Adastu většinou v Brně. Za prací do města se odsud nejezdí v luxusních autech, ale vlakem. Nejdůležitějšími uzly města jsou díky tomu dvě nádraží.

První vlaky odjíždí už okolo pátý. Do těch nastupují ti, na který každej sere a oni na oplátku serou na všechny. S každou další várkou lidí se pesimismus mírně snižuje, ale až školáci vyrážející okolo sedmé se čas od času zasmějí. Zbytek má ve zvyku se sice pozdravit, ale jinak se nikdo s nikým nebaví. Možná není o čem, situace je bolestivě jasná.

„Mám rád tu romantiku, ale lidi chtěj z Adamova vidět akorát ten hnus,“ vykládá náš fotograf a rodilý Adamovák Miroslav Brno během focení zákoutí v místní vilkové čtvrti pod sídlištěm Ptačina. „Nahoře bydlej zmrdi a dole podivíni… vzdělanci, no.“ Zasvěcuje mě do nečekané sociální bariéry. „Navzájem se vůbec neznáme, třeba holku odsaď jsem poznal až na Skleněnce,“ ilustruje.

Na Ptačině se v putykách mezi panelákama stejně jako v celým Adamově hodně hraje. Nejen maty, ale i šipky. Jedna hospoda má klidně tři šipkařský oddíly a bez vlastní sady šipek vás v některých lokálech ani nepustí dovnitř. Existuje samostatná Adamovská šipková liga a místní Horneti patří k české šipkařské elitě. Najdou se tu i šachisti, kteří se scházejí v hospodě Pod Novým Hradem dvakrát týdně, úspěchů srovnatelných s šipkaři však nedosahují.

Kromě zmíněné hranice mezi Horní a Dolní Ptačinou je celý Adamov rozdělenej fabrikou na dvě části. V podstatě dva různý kopce hustě osázený panelákama, každej na jedné straně trati, každej se svým nádražím. Z kopců se běhá stezkama na vlak. Kdo nestíhá, musí zvolit zablácenou zkratku. V případě pádu se ten den už nejde do práce. „Když je tvůj svět zavřenej mezi Křtinama a Brnem, tak se ti jinam nechce,“ vysvětluje Miroslav neopakovatelný genius loci malého kusu údolí obklopeného ze všech stran zalesněnými kopci.

Hospody otvírají brzo. U Baťáka – prý kultovní místo, kde jsou akce s rockem, metalem i technem – se čepujou první piva už o půl deváté. Štamgasti buď úplně mlčí a občas si jdou hodit forbes – gambleři, nebo vykládají pořád – alkoholici. Debata se točí okolo videoklipů, který běží v bedně a vede k teoretizování o popkultuře vůbec. „Kde na to berou prachy?“ podivuje se jeden ze štamgastů nad náročnou výpravou klipu Lady GaGa. „Rambo, ten si sám zašil ruku. Já, kdybych neseděl, tak si nezašiju ani gatě,“ obrací se už přímo k nám nejhovornější host Ludva.

„Adamov je podle statistik druhý nejhorší město v republice,“ otvírá sociologickou zajímavostí debatu s Ludvou Miroslav. „Jaký město? Pracovní tábor je to,“ kontruje Ludva, ale pak se přece jen rozněžní. „Tady v Adastu pracovalo přes tři a půl tisíce lidí a zboží sem vozili ve velkejch náklaďácích. Maso, zeleninu, všechno,“ vypravuje nezaměstnaný Ludva, a po chvíli nám debata sklouzne k nadávání na Havla. Přesně v poledne je Ludva tak namol, že musí domů. V rámci zavedenýho systému Ludva místo zaplacení jen kývne na pingla: „Jsme domluvení.“

Místní zbrojovka vykutaná v kopcích si za léta, kdy nefunguje, získala legendární status. Těžko se dá rozlišit, co je pravda a co už báje. Podle místních (aspoň těch, co tráví rána U Baťáka) udělala zbrojovka z města tajnou zbraň studené války. Zbraně a munice se tady dala vyrábět i v případě jadernýho útoku, přičemž životnost ozářenýho dělníka měla být tak dva týdny. Útěk do krytů pro dělníky se taky pravidelně trénoval. Všechno se provalilo díky satelitním záběrům beden od hlavic, který někdo neopatrně nechal někde na dvoře a Američani si to nafotili.

coko-voko

ČOKO VOKO: VELMI VÁŽNÉ PŘEMÝŠLENÍ O MORAVANSTVÍ

Adéla se Zuzkou jsou holky, které se umějí zamyslet. Všichni posluchači jejich muziky to dávno vědí. Redaktoři Priglu se s nimi tentokrát zahloubali nad tématy Moravanství, Brněnství, Feminismus, Záviš a Bohunický Atomový Štít:

Prigl: Naše motto je „S krátkým měkkým.“ Souhlasíte s ním?
Zuzka: Já bych tam dala měkké dlouhé.
Adéla: Já bych tam dala tvrdé dlouhé.

Prigl.cz je především o Brně. V jakých čtvrtích jste se narodily a žily?
Zuzka: Já v Brně-střed na Obilním trhu. Čili jsem se narodila přes ulici. Ze začátku jsem chodila jenom po Obilňáku a okolí, takže jsem nevěděla, že existuje Líšeň.
Adéla: Já jsem bohužel věděla, že existují Bohunice…

Můj děda postavil Bohunice. Sory.
Adéla: To je bezva. Škoda, že jsem tam žila. Jako malá jsem si myslela, že je to sídliště ve tvaru hvězdy, ale pak mi ve škole řekli, že srpu a kladiva.
Zuzka: Ale říká se, že Bohunice jsou atomový štít. Když sem totiž spadne bomba, Bohunice lehnou popelem, ale Brno zůstane.

Takže od dětství jsi tam žila?
Adéla: Žila, ale neměla jsem tam kamarády.

Je tam nějaké dobré pískoviště?
Adéla: Spousta! Já jsem z té hezčí části.

Z kolikátého patra?
Adéla: Třetího. Rozhodně lepší, než kdybych bydlela ve čtvrtým.

Máš ráda paneláky?
Adéla: Nenávidím je. Je mi v nich úzko.

A co Genius loci? Jaká jsou vaše oblíbená zákoutí?
Zuzka: Já mám ráda Zelňák a pak taky hospodu, která se jmenovala U nás doma. Byly tam malované obrázky Heleny Růžičkové a jejího syna, jak jí buřty. Bohužel ji z hygienických důvodů zavřeli. Taky mám ráda Cejl a různé odpudivé vinotéky s plastikovými ubrusy v okolí.
Adéla: Já mám ráda Lužánky. Ale je spousta míst, Brno je dobrý.

To je zajímavý, co jsi řekla. V čem je Brno dobrý?
Adéla: Brno je hezký pro život. Pracovních příležitostí je tu trochu míň…
Zuzka: Má to svoje nedostatky. Všichni se tady znají, což je někdy otravné.

V Praze taky.
Zuzka: Zas je ale dobré, že nemusíš nikomu volat, ale projdeš se po městě a vyřídíš to. Můj taťka říká, že zná v Brně deset tisíc lidí osobně. Jménem.
Adéla: Ale z Líšně a Vinohrad jich člověk moc nezná. Tam když bloudíš dva dny, tak nikoho známého nepotkáš.

Jaké jsou typické brněnské problémy?
Zuzka: To souvisí s tou malostí. Klepy. Třeba na druhý straně Brna ví šedesát holek, který jsem nikdy neviděla, jakej mám zadek.
Adéla: A nedá se tady moc jezdit na kole.

A co Brňáci jakožto osobnosti?
Zuzka: já mám ráda paní Květu, která poslouchá walkama a kýve se přitom. Traduje se o ní, že je vůdkyní dětského gangu. Vždycky si ale poctivě koupí Kofolu.

V jakém stylu se kýve?
Adéla: Funk.

Znáte Záviše?
Zuzka: My jsme se teď potkali. Říkal, že má nějakou mladou přítelkyni, ale že to nebude na dlouho. Byl moc milý. Mám hrozně ráda jeho píseň Čepice.
Adéla: Já mám ráda Vary, vary, vary, já jsem kokot starý.

Někomu připadá podobný to, co dělá Záviš a to, co děláte vy.
Zuzka: Já si to moc nemyslím. Jsou tam nějaké podobnosti, třeba sprostá slova. On jich má teda víc… ale je to vtipný.

Vy jste taky vtipný. U něj je ještě k tomu potlačená hudební stránka.
Adéla: Taky jsme vtipný a taky je u nás hudební stránka potlačená. On to ale dělá sám, tak je asi šikovnější a odvážnější…

Hrozně se líbíte feministkám. Počítaly jste s tím, když jste začínaly?
Adéla: My jsme nepočítaly, že to bude vůbec někdo poslouchat. Nejdřív nás poslouchalo patnáct kamarádů.
Zuzka: A trvalo asi tři roky, než se to rozšířilo.

Jak se to rozšířilo?
Zuzka: Samo, po internetu.

Tak to máte podobný se Závišem. Ten taky říkal, že jenom tak hrál a lidem se to líbilo.
Zuzka: To je metoda sněhové koule. Každý si to pálí, pálí, pálí a pak už to mají všichni vypálené.

Takže jste teď slavné v Brně nebo v celé republice?
Adéla: Už je zaplaveno vše.

Počítám, že i včetně Prahy. Myslíte, že má Brno doopravdy komplex vůči Praze?
Adéla: Já si spíš myslím, že Praha si myslí, že ho máme.
Zuzka: Morava obecně je zprofanovaná Mirkem Donutilem a filmy jako Bobule nebo Básníci. Lidi si pak myslí, že tady popíjíme víno v krojích…

Moje jedenáctiletá sestřenice z Prahy nedávno řekla, že není nic horšího, než mít příbuznýho z Moravy.
Zuzka: Moje mamka je Češka. Když se o ní taťka ucházel, tak se za něj tolik styděla, že ho vydávala za strejdu z Moravy, co jí veze jahody.

A když někdo v Praze říká, že jede na Moravu, představuje si to jako exotickou zem, kde žijou samí veselí lidi.
Adéla: A jedeš si tam pro jídlo.

Je zajímavý, že takovej Freiburg v Německu má sto tisíc lidí a na rozdíl od Brna si tam nikdo nestěžuje, že je jeho město malý.
Zuzka: Máme prostě takovej pocit, takovej českej pocit.

foto: Vendys

Komentujte

Váš email nebude nikde a nikdy zveřejnen

 

Komentáře

  • Jan Potkan

    23 Nov 2011

    Zajímavé počtení, pulka pravda, pulka fikce, ale muže to být i naopak .. rozhodně zajímavé .. Miroslav Brno je krudor exekutor .. zaslouží poctu za tento počin a nebo taky možná pod oko .. ale kdo ví třeba to bude obráceňe a pod oko dostal tímto článkem Adamov ..JP

    • Petrbok

      23 Nov 2011

      Počkej potkane, co je fikce? Že se neběhá stezkou na vlak?

      • Jan Potkan

        23 Nov 2011

        napřiklad to že se lidi neznají, to že p. Brno nezná lidi na kopci protože žil pod kopcem, je dle mého jen jeho indispozice .. pravda je že se nemají rádi kopce navzájem .. ale to že se spolu lidé nebaví , to je možná nějaký Miroslavova vzpomínka, z dob kdy tu bydlel, doba se změnila lidé se spolu baví :D

        • ukulelé

          24 Nov 2011

          Míra právěže bydlel na kopci, pokud jsem to dobře pochopila. Jinak souhlasím, je tam spousta zavádějících informací, ale hraje to do stylu Priglu, je tak? Fajn článek, jen je dobré říct, že ta vaše vilková čtvrť je kolonie dělnických domků ze 30. let. Vily máte na svahu naproti, ale na to asi nezbyl čas, co? Nad Ptačinou se bude stavět další obludnej satelit na nitce Soběšice-Utěchov-Adamov. A za ozančení Dolní Ptačina už by zasloužil Míra pod obě oči :-D Ale punk is not dead a tohle nejsou Literárky.

          • Petrbok

            24 Nov 2011

            Bych řek že pohledem člověka z 2+1 na Ptačině je každej domek vilkou. A nejen jeho.

  • Laura Malátná

    23 Nov 2011

    Po přečtení článku jem dostala chuť se do Adamova přestěhovat! Jdu obhlédnout ceny nemovitostí!!

  • Renata Adamov

    23 Nov 2011

    Ódu na mé rodné město si čtu v době, kdy mi osud určil být rok ve vyspělé západní zemi nezkažené komunismem… a přece mi můj milovaný Adamov chybí! Pohled z okna paneláku na zalesněné protější kopce v podzimním čase je nejúžasnější harmonie barev kterou znám.

  • Vincent Bláá

    23 Nov 2011

    Dva roky pryč z Adamova a cítím jen přínos, fakt že se tam chlastá moc.

  • Vendy

    24 Nov 2011

    Prigl čtou evidentně hlavně Adamováci

  • Tvuj Pan

    24 Nov 2011
  • Miroslav Brno

    24 Nov 2011

    Musím jen dodat, že některá fakta budeme muset, v chytaném druhém díle o Adamově, uvést na správnou míru.Žil jsem na kopci a lidé se spolu baví možná někdy i víc než je zdrávo.Je fakt že, dost věcí se od mého dětství v Adamově změnilo ale kouzlo Adamova bylo přespolním dlouho tajeno..

    • Petrbok

      25 Nov 2011

      Ser na ně. Za sebe můžu říct, že ten text vystihuje Adamov tak, jak jsem ho poznal. To, že někomu vadí absence výčtu nějakejch pozitiv je spíš problém čtenáře. Prigl podle mě nesupluje praci jihomoravský redakce Lžidnes, ale dává slovo pábitelům, který aby dneska jeden na veřejnosti hledal s lucernou..

  • Karel

    24 Nov 2011

    článek psal frajer, kterej ví hovno o Adamově! Jeho ,,fiktivní obraz” . Co ňáký plus?
    Brno blizoučko a co ta nádherná příroda? V Brně se zná kolik lidí? Druhý nejhorší město v republice? Co to píšeš, jeď se ty statistiku podívat jinam . No nic, nemá cenu s tímto pisálkem nic rozebírat! Jeho názor a blbej! :-( ((

    • Pavel

      24 Nov 2011

      Tak tohle žeru.

    • standa

      25 Nov 2011

      Přesně tak! Adamov je nejlepší město na světě, sou tam nejlepší lidičky – třeba Vojtulák je frajer, takoví v Brně vůbec nejsou!!! Autor ví úplný hovno o životě, určitě je to žid!

  • Spek

    25 Nov 2011

    Jsem pro, aby se autor vyjadril ke svemu zidovskemu puvodu.

  • Karel

    25 Nov 2011

    Nechcete mě zaměstnat? Psal bych skvělý objektivní/bulvární/ články, který by se líbily celýmu Adamovu, možná i brněnskýmu bulváru. I zadarmo budu psát o Adamově a jeho skvělých lidech!

  • cipek

    26 Nov 2011

    V Adamově sem nikdy nebyla, ovšem jeho dvě nádraží mě lákají k přespání.

  • Majka z Gurunu

    27 Nov 2011

    To je začátek seriálu o zcela bezvýznamných městech, o kterých kyby většina lidí nevěděla, tak se vůbecnic nestane ?

  • Miroslav Brno

    30 Nov 2011

    Adamov je hnusnej a kdo říká, že ne, tak má asi nějakej důvod to tvrdit ale to nezmění nic na tom, že Adamov je hnusnej;)A teď se nebavím o Alexandrovce, hutích, bičině ani přilehlých lesích, ve kterých se vesele těží i když leží v chráněné krajinné oblasti.(Alexandrovka a směr ke Křtinám) Kde sou ty časy kdy to byla vyhledávaná turistická oblast Moravské Švícarsko?
    http://moravskesvycarsko.webnode.cz/

    • Karel

      30 Nov 2011

      bičině se píše s tvrdým y Býčí skála a Moravské Švícarsko taky s y Švýcarsko .Sorry, to byla jen technická :-)

      • Karel

        03 Dec 2011

        To jemů poslední komentář ohledně Adamova a trapnýho příspěvku!!!!!!!!!!!!
        :-) )))))))))) tento trapnej plátek si nezaslouží další komentáře!!!!! Hodně čtenářů i sponzorů přeje KÁJA !!

        • Miroslav Brno

          07 Dec 2011

          Ty chyby, jsem tam Kájo nasekal jen pro tebe.Začínám mít pro tebe slabost.Víc podobných Karlů a začne být možná krásně i v Adamově.

    • Anett

      15 Jan 2012

      Já říkám že ne, protože tu vyrůstám už od malička, je to krásné město plné fajn lidí. Samozřejmě, že se tu najdou i sviňě , ale kde ne. Myslím, že každé město má své pro a proti, stejně jako Adamov.

  • Výprodej jako Krno: Vše za Korunu!
  • Big Bear

    18 Dec 2011

    Přesně takový jsem Adamov poznal, Za totáče, v hlubokém husákovském socialismu, když ještě fabriky fungovaly, si pamatuju jednu jedinou hospodu se smradlavým Starobrnem, kdesi v kopci na Hůrce, Potom jsem tam byl asi před čtyřmi lety a bylo to ještě horší, a těch vožralejch bylo víc. Jó, zlatá léta padesátá! Když se budoval socialismus, nikomu nenapadlo, že jednou taky zestárne.

    Velké medvěd z brněnskýho štatlu

  • káča

    12 Jan 2012

    OK- není to tady úplně echt, se spoustou věcí v článku souhlasím…ALE…1. sonda do obyvatelstva U Baťáka …. to je jako hodnotit brňáky na hlaváku… 2. kdo by se proboha v 5 ráno tvářil jinak než ospale-pokud je mi známo, vlak nevyjíždí z Adamova, tudíž spousta otrávených xichtů je kvidění už při nástupu. Navíc ne všichni jezdí fanatikem díky tomu, že je čeká vzrušující pracovní den u pásové výroby, ale jedou do jiného zaměstnání, kde je třeba nástupu úderem 6 hod. a pořádná dávka zodpovědnosti např. zdravotní sestry-tudíž i já … a za 3.To že v každým městě nebo vesnici je plno zoufalců, co žgryndají půl- ne-li celej den u piva a teskní nad nespavedlností života a nadávají na to jak si ten a ten žije a jak nemají peníze-který samozřejmě prolijou chřtánem- je snad naprosto normální a bez nich by to ani nebylo ono… Ovšem běhání stezkou na vlak mě hooodně pobavilo…Předpokládám, že v článku ani tak nešlo o pro a proti mojí rodné hroudy, ale o to pobavit čtenáře-a to se myslím povedlo.

  • Muf

    13 Jan 2012

    Adamov je a bude vždy městem tajemna.Adamov byl postaven jen kvůli fabrice,která už bohužel nefunguje,jako více věcí v téhle republice.Ale žije se tu dobře.Na rozdíl od Brna je tu klid,pěkná příroda a docela i čisto.Až na brzdící vlak,který ruší hlavně večerní ticho je tu vážně pěkně.Je ten kdo chce tu krásu tady vidí,ale jen kdo chce!!!Ano bydlí tu lidi,kteří z raním otevřením Baťáka už prolívají hrdlo závislím chlastem,ale to patří ke každému městu.Jsou zde kulturní akce jak pro děti tak i pro starší a pokročilé občany.Fotbal, a to pisatel opoměl je tu na prvním místě,kde se hojně setkávají lidé u hřiště.A to bych moch pokračovat dále.Co dodat na konec??Raději budu žít tady než v přeplněném,smradlavém a rušném Brně.

  • miloš

    13 Jan 2012

    pravda je taková,že je v adamově nejvíc hospod k poměru lidí.jen když jdete z horky na vlak (úsek tak 200m od trati),tak napočítáte hned 8 nalíváren!(beru v potaz i cukrárnu,kde se spíš točí rum s vodkou než zmrzka).a to,že do adamova jezdijou fetoši z brna,tak s tím se nic nenadělá.jinak město je ošklivý,ale vynahrazuje to okolí!přes den se tu dá chodit max do hospod.nikam jinam.žádné vyžití.trávu si zde můete koupit už i od 13-ti letých smradů.jinak co se týče bat´áka,to je fakt.a ta fotka s místním alkáčem se fakt povedla!

  • Andrea Holasová

    13 Jan 2012

    Vše co je psáno je opravdu pravda:-(lidi zde žijí jen aby přežili…..nikomu na nikom nezáleží a nikdo nikoho nemá rád!!!Nejvíc tu vládnou drby a závist

    • cool

      15 Jan 2012

      Drahá paní Holasová….co na to říct… Každý má nárok na to, se svým životem něco udělat. Myslím, že vám nikdo nebrání v tom, abyste se odstěhovala někam, kde se vám bude žít lépe než v Adamově. Podle mě se žije každému tak, jak si to udělá…třeba mě dobře. A tím, že bude každý jen tesknit a nadávat na to, jak je to tady strašný, se nic nevyřeší….Nechcete drby-nedrbejte….chcete, aby někomu na někom záleželo-tak ať vám taky na někom záleží…nechcete, aby vám někdo záviděl-nezáviďte… Jednou někdo chytrej řekl “každý strůjcem svého štěstí” – stačí se toho drže a ne jen nadávat, jak je všechno strašný, jak na nic nejsou peníze atd…

  • Zdeněk

    13 Jan 2012

    Hodně velká ubohost.A pochybuju že v brne se nechlastá

  • zyres

    14 Jan 2012

    Adamov je jeden velkej PRUJEM.A co se tyče Ludvika,ultra mega hnup.

  • Exkrexutorz

    15 Jan 2012

    Naprosto neobjektivní článek se snahou šokovat nepravdama za každou cenu. Autor si myslí, že jinak by si to nikdo nepřečetl. Pokud tě to tady tak strašně sere, navrhuju – odsuň se do Vamberka, Náchoda, Novýho byžova, Bíliny. Tam ti bude určitě líp :)

  • Antaralanda

    15 Jan 2012

    No já teda nevím, ale v článku není kromě toho, že tudy projíždí vlak a že se dobíhá zkratkama, ani za mák pravdy. Jinak jsou to vše jen hospodský kecy. No je vidět, kde autor bere informace.
    Pro mě osobně je to snad nejlepší místo k žití. Žádný spěch, žádný stres. Je tu klid. Všude kolem spousta lesů přímo stvořených pro dlouhé procházení. Není to tu žádná fádní Haná, ale terén je zde hezky rozmanitý. Když už musím do velkoměsta, tak v centru Brna jsem za dvacet minut a za dalších 20 jsem zpět. Co víc si přát?
    Kdo nechce, ten do hospody nechodí a komu vadí, že se tu v ulicích nemačkají davy lidí a že tady nemáme kluby hlučící až do rána, ten aď se přestěhuje do brna.
    Mimochodem, tak trochu postapokalyptický vzhled některých budov továrny může připadat některým lidem hezký. Ale ty fámy o zbrojovce co jsou v článku už ani úsměvné nejsou.
    Jak tak koukám na tento server, tak je to jen průvodce po hospodách. V tom případě beru vše zpět. Pokud chcete poznat hodně hospod IV.ck, tak neváhejte a Adamov navštivte.

  • tabad

    24 Jan 2012

    ten clanek by mel napsat nekdo kdo tu zije poslednich 10 let a ne nekdo kdo sem pise blaboly kde vyhrabal nekde v hospode je tu velice krasne

  • milan

    05 Dec 2012

    miluji Adamov!!

  • MARTIN P.

    08 Jan 2013

    V adamově jsem trávil celkem dost času a i v poslední době jsem ho hojně navštěvoval. Vždy mi přišlo více jako Město duchů. Bohužel hodně toho co autor napsal je pravda. PS. Prodam byt v adamově

  • Franta

    04 Feb 2013

    V Adamově žiji asi 22 let a krom toho, že článek psal někdo s hodně špatnou gramatikou a stylem vyjadřování, jsem se ve článku nedočetl, že leží v Moravském krasu a zdejší lesy jsou jedny z nejhezčích v Evropě vůbec. Člověk který nefetuje na zdejších sqoatech fabriky si všimne aji kostela sv. Barbory se světelským oltářem který je unikátem v celé evropě a to jest z úst odborníků. Taky někdo zapoměl na Alexandrovu rozhlednu která je jednou z nejnavštěvovanějších v Jm. kraji. Můžu zmínit ještě františkovu huť, býčí skálu a stovky dalších míst. Navíc je zde klid a tohle psal nějakej zakomplexovanej feťák… Ale pobavilo :D

  • lojza

    04 Feb 2013

    ty ses hnusnej a ne adamov ty pisalku

    • Honza Praha

      05 Feb 2013

      Báječný stránky. Čtu o Brně, ač jsem Pražák a byl jsem tam v B tak pětkrát za život, a to je mi todně přes 30.

  • jaryn

    06 Feb 2013

    V Adamove jsem zil nejaky ctyri roky, a muzu rict, ze je to druhy nejlepsi mesto na svete.
    Prvni jsou vsechny ostatni :-)

  • Mitcheek

    28 Feb 2013

    hergot co to psalo za polomozka bez základního citu pro jazyk? buď “je celej Adamov rozdělenej”, nebo “je celý Adamov rozdělen”, ale kdo do holubí kloaky může napsat “je celý Adamov rozdělenej”?!?!?